Friday 1 December 2017

Knižní adventní kalendář, den první: Schoolgirl

Tož štrádovala jsem si to takhle po škole s hromadou brožur v náručí za kolegyňkou. Dívčina má víc zájmů než já doma knih v knihovně (a že ty knihovny doma přetékají; kdybyste měli tip na knihovnu širokou do 34 cm – což je prostor mezi stávající knihovnou a oknem, dejte vědět) a mimo jiné píše blog (Kavi při jakékoliv zmínce finguje neznalost). 

Nu a protože je prosinec, vytvořila si adventní kalendář: každý den napíše krátký příspěvek o knize, kterou přečetla nebo kterou právě čte. Jup, nápad se mi zalíbil, tak si ho ukradnu vypůjčím a krátce Vás budu informovat o mém čtenářském vkusu (stojí za starou belu: samé YA, japonské knihy a sem tam něco kompletně mimo mísu). Těšte se! :D (I když je vysoce pravděpodobné, že nebudu stíhat a budu nucena to postovat zpětně. Uvidíme, jak a jestli vůbec to dopadne) :)


Začneme něčím krátkým – konkrétně novelou Schoolgirl (女生徒) od Osamu Dazaie. Tohohle spisovatele mám spojeného hlavně se sebevraždami s ponuře laděnými lehce autobiografickými romány. A ani tady nezklamal; sice je tentokrát protagonistkou školačka, nebo asi spíš studentka, ale ani její myšlenkové pochody zrovna nesrší optimismem.

Celých 30 stránek (ano, je to opravdu kratičké dílo) vlastně společně s dívkou prožíváme jeden všední den; od probuzení, cesty do školy, vyučování, odpolední návštěvy nějakých matčiných známých, až po koupel a uložení se ke spánku. Nic extrémně zajímavého či neobvyklého. Co ovšem vyprávění ozvláštňuje, to jsou dívčiny myšlenky. Ty se míjejí, prolínají, realisticky skáčou od tématu k tématu a několikrát jsem se přistihla, že přemýšlím o podobných věcech. 
V klidu jsem se nad sebou pořádně zamyslela. Co to se mnou poslední dobou bylo? Proč mě tak svírala úzkost? Pořád jsem se něčeho obávala. Tuhle mi někdo říkal: „Ty jsi čím dál tím všednější.“Asi to tak bude. Něco se mnou rozhodně bylo. Byla jsem hloupější. Nepotřebná. K ničemu.
Ačkoliv nemůžu říct, že by mě to vyloženě bavilo, přišlo mi zajímavé, jak se lidské myšlení od doby napsání vlastně vůbec nezměnilo. Pokud chcete něco krátkého melancholického na jedno zatažené odpoledne, můžu vřele doporučit.

No comments:

Post a Comment