Tuesday 5 December 2017

Richard Adams: Daleká cesta za domovem

Když vám někdo poví, že čte knížku o králících, asi se nejdřív podivíte. To jako dětskou? Copak mívají dětské knížky přes 400 stran?

Tahle ano. Vypráví o skupince králíků, která se rozhodne utéct před nebezpečím z rodné kolonie a najít si nový domov. Jejich cesta je dlouhá, musejí se potýkat s vrtochy počasí, nevlídnou krajinou či nebezpečím od loveckých psů, přes lidi, až po cizí králíky. A přece vše nekončí jen tím, že najdou nový domov.

Když se mi o téhle knížce kamarádka zmínila, nečekala jsem, že by mě příběh o králících mohl bavit - nanejvýš tak z recese. A přece jsem se ani jednu cestu do práce nenudila a ani kousek příběhu mi nepřišel zbytečný. Naopak, vůbec bych si nestěžovala, kdyby to bylo ještě delší. Líbilo se mi, jak ucelený králičí svět je; mají svojí sociální strukturu, vlastní řeč a pojmenování věcí (např. hrududu jakožto auto či cokoliv pohybujícího se s motorem), a dokonce i vlastní mytologii, již si po večerech vyprávějí. Ocenit samozřejmě musím i český překlad, který se příjemně čte.

No comments:

Post a Comment