Wednesday 16 May 2018

Vysokoškoláci - elita národa


Dnes měly být na programu dvě hlavní věci: frustrace (nejen) s přihláškami a zmatení sama sebou (takže běžný stav) plus pár menších, ale nakonec jsem se u školních záležitostí natolik dopálila, že je radši ponechám jako samostatnou kapitolu a hrabat se v mém mozku budeme až někdy jindy.

Když jsem brala tuhle práci, nikdo mi neřekl, že budu i detektivem.



Zdravim, moje téma je: *sled šílených anglických slov, které nedávají žádný smysl*, najděte mi školitele.“ 
Jasně, já, takový odborník na ekonomii. Většinou ani nevím správný obor, kam je mám poslat, natož katedru a školitele. Pro mě je to všechno jedno brdo; pro mě za mě si hoďte kostkou nebo si náhodně vyberte jméno a otravujte nějakého jiného chudáka – třeba by vás mohl nasměrovat alespoň na správnou fakultu.

Nejlepší byla ta dívčina kdesi ze Španělska, co studovala design a chtěla k nám na studijní pobyt: „Najděte mi vhodného školitele.“ Školitele se zaměřením na design. Na ekonomicky zaměřené škole. Jo, určitě, hned vedle našeho fyzikáře, veterináře, učitele hry na klavír a knihovníka. Někde tu jistě máme zastrčeného i nějakého zahradníka se zaměřením na tropické rostliny, kdyby snad někdo ze zemědělky měl zájem.

Ta pravá inteligence se však projevuje hlavně při podávání přihlášky ke studiu. Podotýkám, že to nejsou zmatení středoškoláci, co o vysoké jen cosi mlhavě slyšeli, ale inženýři.

Na stránkách jasně stojí: „The documents that are to be sent in paper form to a study coordinator.“
A pak mi mraky lidí píšou: 
For some reasons I couldn't upload my documents online.“ 
Ne, fakt? Božíčku! Že by to bylo tím, že tam na to nikde nemáte tlačítko, protože e-přihláška na to není stavěná a nemůže nahrávat dokumenty? To je jako kdybyste chtěli pomocí čtečky knih natáčet videa.
Máte to tam jasně napsaný! Máte tam někde slovo „upload“? Ne; já taky ne, tak se kruci naučte číst. 

Očividně by první kolo přijímaček měl být test, jestli je uchazeč schopen si přečíst pokyny na stránkách a postupovat podle nich, aniž by něco zvoral. To by bylo odpadlíků :D

Prosím vás, mě nejdou nahrát dokumenty k přihlášce a jsem sto kilometrů od Prahy. Jak vám je mám poslat?“ Je to taková moderní vymoženost, o které jste nejspíš zatím neslyšel – jmenuje se to „pošta“. Dáte dokumenty do obálky, napíšete adresu a vnutíte to nasejřené paní u okýnka. Když budeme mít všichni štěstí, třeba se to neztratí.

Is 50 eur application fee for international students too?“ Máme ho uveden na anglické verzi stránek, v brožuře pro zahraniční uchazeče a ještě to je anglicky napsané přímo v aplikaci pro přihlášky. Nehledě na to, že kdyby se dotyčná čirou náhodou podívala na českou verzi, našla by tam úplně odlišnou částku. Takže co myslíte, pro koho to tam píšu? Pro srandu králíkům?

Další maník zas měl problém se stipendiem. Já mu napíšu, že stýpka dostávají jen a pouze studenti v prezenční, tedy full-time formě studia. A na co on se zeptá? 
I am interested in the Part Time PhD program. So would the below be applicable to me?“ 
*headdesk* Co myslíš? Tohle je fakt oříšek, tak ti dám tři pokusy. 
Kámo, slyšel jsi už o rozdílu full-time versus part-time? Ne? Zkus gůgl, ten ti to vysvětlí. A pak se vrať na základní školu a nauč se porozumět psanému textu.

Řeknu vám, že jsem ráda, že nejsem studijní referentka a většina těchto expertů se neobrací na mě. To bych je musela zabít.

Mimochodem, když už jsme u těch expertů – víte, jak se na ekonomce pozná začátek zkouškového? Evidentně nahlášením bomby v areálu. Tuhle srandu jsme dnes zažili již potřetí. Tentokrát jsem si naštěstí stihla vzít všechny věci, protože to vypadá, že pro dnešek už tam nikoho nepustili. Nejlepší byly pak ty komentáře na fejsu: „Oceňuji použití školního rozhlasu. Konečně jsem se tak dostal ze školy včas. Říjnovou evakuaci jsem skoro celou prosral na záchodě, než si na mě někdo vzpomněl a zakřičel mezi budky: "Bomba, vodchod!‘“

Docela lituju PR oddělení, které pod příspěvkem, že se veškerá výuka a zkoušky pro dnešek ruší, muselo každému jednotlivci psát to samé znovu, protože všichni měli potřebu se zeptat jestli ve 13/14/15/jakoukoliv jinou hodinu proběhne zkouška. 
"A můžeme jít na studijní odevzdat diplomku?" Jasně, celá budova se evakuuje kvůli bombě, ale referentky hrdinně zůstávají na svých místech a nasazují život pro nějakou blbou diplomku plnou hrubek, kterou jim tam zanese hodný pan policista, protože studenta do budovy nikdo nevpustí...
A k tomu proběhl už druhý hackerský útok na informační systém aneb proč se učit na zkoušky, když si můžem známky změnit sami, že ano. Jako nechci na nikoho ukazovat prstem, ale asi bych se blíže podívala na studenty informatiky – ti by k tomu mohli mít o něco lepší předpoklady než - dejme tomu - takové finanční účetnictví.

Zaplať pánbůh, že už se blíží konec školního roku.


No comments:

Post a Comment